Netcongestie Liander

Deze week heeft netbeheerder Liander laten weten transportschaarste (ook bekend als netcongestie) af te kondigen voor het regionale deel van elektriciteitsstation Sassenheim, dat vrijwel de gehele Duin- en Bollenstreek voedt.

Dit heeft als gevolg dat nieuwe aanvragen of aanvragen voor uitbreiding van elektriciteit van grootverbruikers (denk hierbij aan bedrijven) op een wachtlijst komen. Het heeft geen gevolgen voor bestaande klantcontracten of particulieren.

Wat betekent dit?

Liander plaatst bedrijven die zich in het specifieke gebied willen vestigen, of bestaande bedrijven die extra capaciteit willen, op een wachtlijst voor de levering van elektriciteit. Dit zijn klanten met een zakelijke aansluiting groter dan 3x80 ampère. Voor onze gemeente geldt dit voor een deel van Katwijk en Valkenburg. 

Het besluit heeft dus geen gevolgen voor ondernemers die al een contract met Liander hebben of al afspraken met Liander hebben gemaakt over extra capaciteit.  

Voor woningbouwplannen die al bekend zijn bij Liander is capaciteit gereserveerd, deze woningen kunnen worden aangesloten op het elektriciteitsnet. De ontwikkelingen hebben ook geen gevolgen voor consumenten of bedrijven die stroom verbruiken of terugleveren met hun zonnepanelen.

In gesprek

Voor de ontwikkeling van economie in onze gemeente is een goed ondernemersklimaat belangrijk. Een betrouwbare en betaalbare energievoorziening is hierbij essentieel. Wij zijn continu met Liander in gesprek over mogelijke oplossingen en om onze plannen en projecten zo goed mogelijk af te stemmen op de mogelijkheden van de netbeheerder. 

Vragen?

Klanten van Liander die grootverbruiker zijn kunnen contact opnemen met de klantenservice Grootzakelijk, bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 15.00 uur op telefoonnummer 088 542 63 62. Bent u geen klant maar wilt u wel contact met Liander? Bekijk de contactpagina van Liander.